lördag 26 september 2009

Magen och träningen

ByggareBellyBob

Magen börjar bli i vägen och det är antagligen en tidsfråga hur länge till jag kan bygga inför BO på Karbin.

Igår besökte jag en sjukgymnast eftersom jag haft lite ont runt bäckenet. Jag har oroat mig för att inte kunna klättra alls inom kort, men hon tyckte att jag kan fortsatta bouldra om jag är försiktig (typ att inte hoppa eller ramla ner i onödan..) så det var ju skönt att höra . Däremot måste jag stretcha rygg och sätesmuskulatur varje dag. Min nya tyngd som ju i första hand är koncentrerad till magen gör att påfrestningen på rygg och stuss ökar.

Då ska jag i alla fall försöka bouldra ett tag till, men det är svårt att ta i för jag vill inte falla okontrollerat, så det är ju lite som att jobba i motvind.

Jag har tidigare tänkt att jag borde göra mycket pullups med min naturliga viktväst, men när jag försökte klarade jag bara en endaste och magen spände och stretade, och den antog en form som gjorde att man trodde en alien var på väg att bryta sig ut. Jag frågade sjukgymnasten om detta och hon sa att mina magmuskler har delat sig, så traditionella magövningar är ingen bra idé längre för mig heller. Jag antar att det blir svårt att göra deadhangs av samma skäl, för magen kopplas ju på där också..

Om jag förstått saken rätt kan magmusklerna ha svårt att gå i hop senare om de töjs för mycket nu. Däremot kan man jobba med de djupa magmusklerna, men då handlar det ju mer om knipande och sånt.
Jag tar tacksamt mot andras erfarenheter av klättring och graviditet, om det finns någon här..?

Inga kommentarer: