tisdag 3 mars 2009

Dåliga ursäkter

Det är knappt att jag vågar skriva något här längre för det har liksom gått åt pipsvängen med mina mål. En stor och bidragande orsak är jobb jobb jobb. Jobb har en ytterst dålig inverkan på bra klätterresultat. Dessutom har jag haft lite ont i en armbåge och fått ta det lugnt med pullups träningen. Jag vågar inte riktigt säga hur många (öööhhh....få) pullups jag klarade igår, men det är ju trots allt 1½ vecka kvar, kanske händer det ett under och jag kommer upp till 15 ändå, trots allt?!

Jepp, ursäkter till 1000 är lätt att komma med;

"Jag har nästan slutat röka, och alla vet ju att man blir starkare av cigaretter, så mitt minimerade intag påverkar klättringen negativt"

"Jag jobbar nästan ihjäl mig så jag är alldeles för trött och okoncentrerad när jag klättrar"

"Jag måste tröstäta massa dålig mat för att jag jobbar så mycket"

"Jag har ont i en armbåge idag"

"Det gör ont i fingrarna idag"

"Jag har dålig energi idag"

"Jag är för kort"

"Det är dålig friktion på mina skor"

"Jag blir så yr när jag försöker ta i max, måste nog ta det lite lugnt.."

"Det är massa nya problem att prova, jag kör styrka nästa gång i stället"

"Aj, jag har ingen hud kvar"

"Ååååhh, min kropp går bara sönder så fort jag försöker träna hårt"

"Det är så synd om mig för att bla bla bla bla...."

"Jag är så trööööööööött"

4 kommentarer:

Jonas Wiklund sa...

Allright, du vill maxa 15 pullups om 9 dagar och kan göra typ 10 idag.

Det fixar du lätt!

Tag ett rimligt tal, säg 50. Du skall göra 50 pullups om dagen. Börja dag ett med att göra 50 pullups i set om 3-5 åt gången. Det skall kännas riktigt lätt att göra ett set. Sprid ut övningen över hela dagen. Kläm iväg några set på morgonen, några vid lunch om möjligt och några på kvällen. Du skall inte bli trött, bara bra på göra pullups.

Allt eftersom dagarna går kommer det kännas lättare och lättare att göra 5 pullups. Öka försiktigt antalet pullups så att du efter en vecka gör kanske 7 reps i stöten.

Dag 8 vilar du.

Dag 9 krossar du 15 pullups hur lätt som helst.

Varför funkar det?

Pullups är som vilket move som helst. Nöter man på det så blir det lättare och lättare utan att man behöver bli starkare.

AK sa...

Bra att du nästan slutat röka.

Anonym sa...

Oh tack Jonas, jag ska verkligen försöka och se om det fungerar. Tur att jag har rätt faciliteter på mitt tidskrävande jobb. Ca 30 meter bort från mig finns en pullup-stång! Nu är jag peppad igen. Ok jag kanske inte blir starkare av det (?) men mitt självförtroende lär ju vara på topp om jag grejar 15 pullups!

Ali; I know!!! Jag och cigaretter har det perfekta förhållandet just nu!

/Annabel

Jonas Wiklund sa...

Nu vill jag höra hur det gick!